Saturday, March 11, 2017

Nr 657: Dansen Går

Originaltitel: Swing Time (1936) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Robert på Halsviksporten 3 på Styrsö och Jimmy på Rådhusgatan 64 B i Östersund.


Roberts betyg: 3-

Kommentar: Klart bättre än den andra Astaire/Gingers vi nyss såg; Top Hat. I Dansen Går finns det i alla fall en lite intressant intrig, om än så klassiskt klassisk. The Way You Look Tonight är ingen dum låt alltså. Dock är den största behållningen med filmen numret ”Bojangles Of Harlem” där Astaire steppdansklappar trippelskuggan av sig själv.
Väldigt svårt att förstå varför Top Hat är med i boken när Dansen Går finns med.

Jimmys betyg: 3

Kommentar: Några dagar senare och ett år efter premiären av Top Hat var det så dags för Dansen Går. Här blir det däremot genast lite mer intressant. Kanske börjar jag uppskatta genren lite mer och nu var jag dessutom inne i ett slags swing mode. Nåväl, Lucky (Astaire) är dansaren och spelaren som missar sitt bröllop och behöver komma fram med lite stålar för att visa svärfar att han är god nog att få gifta sig med den trista Margaret (Betty Furness). Han söker lyckan i New York där han träffar Penny (Rogers), en instruktör på en dansskola. Efter lite misstolkningar, en del vändningar och vadslagningar så får Lucky och Penny dansa på en audition. Och nu uppstår ju naturligtvis den hopplösa känslan av tvivel. "Ack, varför känner jag som jag känner för Penny när jag ska gifta mig med Margaret?" Tack och lov dyker Margaret upp mot slutet och räddar situationen genom att helt enkelt göra slut med Lucky. Puh. Dansen Går är bättre än Top Hat både i handling och dans men jag irriteras enormt av de krystade skämten och de pinsamma skratten på slutet. Och så har vi det omtalade black face-numret, störande och kränkande men otroligt snyggt. Oscar för bästa musik men The Way You Look Tonight hade helt gått mig förbi.

No comments: