Thursday, December 24, 2015

Nr 603: Fantasia

Originaltitel: Fantasia (1940) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Bluray hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 4+

Kommentar: Decemberöverenskommelsen Dag 24: Vilken underbar julaftonsrulle! Med stut och stout kan man luta sig tillbaka och bara sköljas över av den här överraskningen. Det jag trodde skulle vara ett Kallepotpurri liknande det som sänds kl 15 samma dag, visar sig vara ett sinnesretande mästerverk. Färger och toner ackompanjerar varandra i olika oerhört varierande korta teman; allt från dinosauriernas uppgång och fall till Musse som trollkarl. Klassiska stycken av Bach, Tjajkovksij, Beethoven och Stravinskij. En riktigt festglad Bacchus, dygnets rytm och årstidernas växlingar. Att jag aldrig hört talas om denna tidigare är en gåta, men från och med nu kommer jag kolla på den varje julafton i resten av mitt liv.
Tilläggas måste också att personen Walt Disney börjar tornar upp framför mig som ett filmgeni. Tidigare har Walt Disney till största delen varit en arty signatur i början av tecknade filmer. Jag har aldrig, innan vi började med det här projektet, tänkt på Walt Disney som en person, lite som med McDonald´s. Det är ju också namnet på någon. Som barn gillar. Och som är död.

Jimmys betyg: 4+

Kommentar: Disneys tredje långfilm har sitt egentliga ursprung i att man ville ge Musse Pigg lite upprättelse. Disneys galjonsfigur hade liksom blivit lite bortglömd och behövde få möta publik igen. Det resulterade i en så kallad Silly Symphonies-film, Trollkarlens lärling. Istället för att släppa den som en egen kortfilm så beslutades att den skulle inkluderas i en längre film tillsammans med flera andra musikaliska animationer. Resultatet blev Fantasia, en film som bryter med det mesta jag har sett. För mig är det vanligaste i filmskapande att musiken skapas eller läggs till redan färdiga bilder eller färdig film. I Fantasia så skapas filmerna efter ett antal klassiska mästerverk vilket ger både experimentella och underhållande upplevelser av bild och musik. Inte minst den precisa synkronisering som ljud och bild matchar varandra är häpnadsväckande. I åtta olika delar ackompanjerade av Philadelphia Orchestra får vi möta både abstraktioner, sagor, jordens skapelse, myter och baletter. I ett ljuvligt litet mellannummer presenteras till och med ljudspåret som en egen aktör och vi får en visuell demonstration av hur ljud kan se ut. Mina favoriter bland de olika delarna är Trollkarlens lärling av Paul Dukas där Musse i ett försök att leka trollkarl verkligen tar sig vatten över huvudet. Pastoralsymfonin av Beethoven tar oss till antikens gudavärld med fauner, pegasushästar, my little ponys och keruber i ett flygande fläng ska få ihop det med varandra och festa till lite. Timmarnas Dans av Ponchielli är ett underbart stycke där strutsar, flodhästar, elefanter och alligatorer dansar sig genom dygnet. Fantasia liknar inget annat jag har sett och jag är glad att jag har fått uppleva den.

No comments: