Saturday, August 29, 2015

Nr 563: Det Våras För Hitler

Originaltitel: The Producers (1967) Wikipedia IMDb
Filmen sågs på internet hos Johan på Tegelbruksvägen 12 A i Östersund.

Roberts betyg: 1+

Kommentar: Ja, det är väl dags för en liten sågning, det var ju ett tag sedan. Ett par tre gånger under denna filmen halvfnyser jag till i nåt slags försök att få fram ett fniss. Men det går inte. Det ovanifrånfilmade roterande danshakkorset är det roligaste i filmen. Annars är det samma frågande snurr i huvudet som när jag såg Supernollan och Fyra Fula Fiskar. Vad är det som är så roligt? Inget, tycker jag. Det enda jag tycker är intressant är att det i själva filmen handlar om att hitta en så dålig pjäs som möjligt att sätta upp, och så är filmen i sig just sådan. Trög, platt och gäspande, som en trött pannkaka. Direkt efter den här kollade jag och JohanDen Osynlige Mannen från 1933. Att den inte är med i boken är lika förvånande som att Det Våras För Hitler är med. Så där ja. Nu har jag sågat klart.
"Det våras för" - detta uttryck så intimt förknippat med Mel Brooks och hans parodier. Hitler var den första och sen följde ytterligare nio med samma titelspår, de två där efterföljande och senast utgivna heter Robin Hood - Karlar i trikåer och Dracula - Död men lycklig. Den senare fick dock titeln Det våras för Dracula i den svenska DVD-utgåvan. Tur det, varför överge ett så lyckat koncept? För att Mel Brooks klagade, står det nånstans. Men varför skulle han klaga? Sitter han och vrider sig och säger "Åååå"? Det våras för åklagaren. Jag har sett kanske hälften av filmerna och gillar Det våras för galningarna absolut bäst. "Happy now!? Happy now!?"

Jimmys betyg: 1+

Kommentar: Ofta är vi överens om vad vi tycker om filmerna, jag och Singleton. Ibland är vi till och med väldigt överens. Det här är en sådan film. Först lanserades filmen under titeln Producenterna i Sverige. Det gick inte så bra. Då lanserade man den under titeln Det Våras För Hitler, efter den pjäs som producenterna i filmen sätter upp. Det gick tydligen bättre. Oklart varför. Handlingen då. Två Helan och Halvan-liknande figurer bestämmer sig för att sätta upp en skitdålig pjäs på Broadway. De säljer andelar till flera 1000% med avsikt att sticka med pengarna när föreställningen blir ett fiasko. Vilket den naturligtvis inte blir. Och producenterna hamnar på kåken. Storyn känns faktiskt intressant och blir till och med ännu mer intressant i ett slags metaperspektiv när den här skitdåliga filmen faktiskt blev en succé. I min bok är den ett riktigt bottennapp.

No comments: