Tuesday, February 22, 2011

Nr 275: Massor Av Whisky

Originaltitel: Whisky Galore! (1949) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i ?

Roberts betyg: 2

Kommentar: Ännu en film i detta projekt där jag upplever detaljhandlingen som fullkomligt obegriplig vid första titten. Jag förstår ju att det handlar om whiskytorka på ön Todday och att det är ett skepp fullt med just whisky som går på grund utanför ön. Att byborna sen vill bärga lasten är jag också med på. Men alla ansikten och miner och repliker som sticks in överallt gör mig helt matt, och till slut är jag återigen off side. Vem är vem och vem är med vem?
Filmen har ett litet stänk av Breaking the waves i sig, och jag undrar om Lasse Åberg snott scenen med doktorn som inte får komma igenom vägspärren till sin film Repmånad?
Scenerna när byborna gömmer whiskyflaskor lite överallt och biljakten på slutet är fint klippta. När de tankar lastbilen med whisky får man väl helt enkelt bara titta bort och vissla. Jag noterar även scenen där det unga paret dansar och kameran används som "partner" vilket ger en snurrande effekt.
Filmen spelades in på den skotska skärgårdsön Barra där filmens regissör Alexander Mackendrick levde större delen av sitt liv. Mackendrick ligger även bakom bland annat Ladykillers från 1955 som också är med i boken.

Jimmys betyg: 3-

Kommentar: En efterkrigskomedi från det engelska Ealing Studios inspirerad av en verklig händelse då 50 000 lådor whisky "försvann" från ett lastfartyg utanför den skotska ön Eriskay. Sandy Mackendrick har av denna skröna gjort en skimrande berättelse av ett idealiserat samhälle där whiskyn är människornas smörjmedel och befolkningen är både kloka och modiga nog att sätta sig upp mot överheten. Det blir lite för tjofaderittan för mig även om jag ändå kan dra på smilbanden åt det charmigt pittoreska i öbornas listiga knep för att undanhålla tullen det tillvaratagna drickat. Massor Av Whisky är en skön eftermiddagsmatiné med lagom längd men lämnar varken en ljuv eftersmak eller en tuff baksmälla.

No comments: