Tuesday, February 15, 2011

Nr 274: Semestersabotören

Originaltitel: Les Vacances De M. Hulot (1953) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert på Hotel Renoir i Paris.

Roberts betyg: 2-

Kommentar: En struttig, balettdoftande mix av Buster Keaton, Mr Bean, Linus på linjen, Papphammar och John Cleese. Jacques Tati spelar och regisserar den kalviga Monsieur Hulot som fumlar runt på semesterbadorten. Nästan helt utan dialog, men med återkommande ljud som exempelvis bilens baktändning och de hummande hälsningsfraserna. Det nuppiga musikaliska ledmotivet passar perfekt. Både fotot och scenerna är väldigt genomtänkta, men det är rakt igenom ofarligt och gäspande. Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt nånstans. Jo, när Hulot sprätts iväg av bogseringslinan skrattar jag till. Men det är också enda gången.

Jimmys betyg: 2-

Kommentar: Roligast i den här filmen måste vara monsieur Hulots bil. Och inte ens den är särskilt rolig. Visst har våra moderna komedihjältar som Robert nämner varit inspirerade av Jaques Tati, allt annat är otänkbart. Och hade jag levt på femtiotalet så hade jag kanske skrattat åt den här filmen men nu känns det liksom redan gjort. En orättvis bedömning kanske ni säger men då säger jag - det är min blogg. (Och Roberts)

No comments: