Saturday, October 16, 2010

Nr 235: Les Maîtres Fous

Originaltitel: Les Maîtres Fous (1955) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i köket på Villa val Lemme, Italien.

Roberts betyg: 4-

Kommentar: Ja, vad i helsefyr är det jag tittar på? Behovet av att kategorisera smyger sig på direkt. Är det en dokumentär? En parodi? En blåsning? En blandning? Otvivelaktigt fångar bilderna mig. Afrika. Guldkusten. Ghana. Accra. En franskspråkig voice over kommenterar och förklarar vad som händer. Olika ceremoniella aktiviteter. Snabba klipp, korta sekvenser, blanda och ge precis som du vill. Vardag vid marknaden, högtid ute i skogen. Dokufiktion, etnofiktion, visuell antropologi. Det mals ner så gott det går, men vad är det? Hauka härmar och tolkar sina kolonisatörers ceremonier. För att ta makten över sina förtryckare? För att hålla sig afrikanska? Ska hunden kokas eller stekas? Trägevär, klapp klapp. Dagen efter är alla lyckliga igen - särskilt flickvännen eftersom mannen inte längre är impotent. Se, så lycklig hon ser ut.

Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Den franske dokumentärfilmaren Jean Rouch har dokumenterat, eller vad fan man ska kalla det, Hauka-sektens årliga ritual. Riten handlar om att Hauka-medlemmarna sätter sig i trans och blir besatta av de västerländska kolonisatörernas andar. Ingenjören, majoren, läkaren, läkarens fru och Gud vet vilka personer som träder fram. Fradgande munnar, himlande ögon, besatta människor som bränner sina kroppar med facklor. Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka men jag blir tveklöst både intresserad och fascinerad. Robert ställer de frågor jag själv vill ställa men jag undrar även - finns Hauka-sekten fortfarande men framför allt, hur har detta årliga spektakel utvecklats?

No comments: