Thursday, September 9, 2010

Nr 228: Utpressning

Originaltitel: The Big Sleep (1946) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet i Jaktsalen på Villa val Lemme i Italien.

Roberts betyg: 1+

Kommentar: Bogart kliar sig på örat genom hela den här film noiren som jag inte fattar mycket av. Intrigen känns så intrasslad och onystad att jag skulle behövt en sekreterare för att hålla reda på vad som sägs och händer. När jag i efterhand läser om filmen på nätet för att försöka klarlägga bilden blir det bara värre. Jag ger upp och låter den här rullen förpassas till de sälla jaktmarkerna.

Jimmys betyg: 2-

Kommentar: Fattar ingenting. Och jag är tydligen inte ensam. När filmens regissör, Howard Hawks, bad författaren till boken Den stora sömnen (som filmen bygger på) om en förklaring till alla vändningar och bedrägerier som förkommer i boken svarade han: "Jag har ingen aning." Hawks verkar ha tagit författaren på orden och gjorde en film som man verkligen inte har en aning om vad den egentligen handlar om. Humphrey Bogart är en slags detektiv och antihjälte som hånglar upp Lauren Bacall vilket sex månader efter inspelningen ledde till bröllop. Det är nog det mest intressanta med den här filmen.

No comments: