Tuesday, July 20, 2010

Nr 219: Fyra Fula Fiskar

Originaltitel: Duck Soup (1933) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i köket på Villa val Lemme, Italien.

Roberts betyg: 1+

Kommentar: Jag sätter i halsen när de börjar sjunga. Jag sitter med huvudet i händerna efter tio minuter och bara hoppas på att det ska ta slut. Alla dessa makabert usla ordvitsar, allt clowneri, all denna sörja av fars. Anarkistisk humor läste jag nånstans. Jaha? Hur fan går det till? Ingen fattar nåt? Jag fattar ju allt, men det är inte roligt. Att se Fyra fula fiskar är som att tvingas sitta med under en folkhögskolas mediokra teaterlinjes inledande repetitioner av nån Moliere. Det bara markeras hela tiden. Det enda som är ok tycker jag är spegelscenen som gärna kunde varit tightare från början och sen mynnat ut i lite lösare rörelser. Och de där djävla tutorna. Anarki my ass.

Jimmys betyg: 1+

Kommentar: Groucho, Harpo, C
hico och Zeppo Marx började som artister på varietéteatrar och de var slipade komiker som tog sitt artisteri till vita duken. Dock med varierat resultat. Fyra Fula Fiskar fick ett lamt mottagande av publiken och bolaget Paramount bröt kontraktet med bröderna Marx. Idag räknas filmen som en av deras bästa och hyllas av en rad filmförståsigpåare. Jag har svårt att förstå vad som är så roligt. Skämten upprepas och urvattnas så till den milda grad att man till slut bara sitter och gäspar. Spegelscenen är dock en klassiker och där glänser brödernas skarpa varietéartisteri.

1 comment:

TSorensen said...

Haha, den faldt ikke i jeres smag :-)
I det mindste giver det en underholdende anmeldelse.