Sunday, April 11, 2010

Nr 200: Matrix

Originaltitel: The Matrix (1999) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert på Vasaplatsen 7A i Göteborg.

Roberts betyg: 4

Kommentar: Matrix är en lekfull fantasilabyrint kryddblandad med thriller och orientalisk rytmgymnastisk. Utan specialeffekterna hade jag nog inte kunnat titta på den, så effektsökeriet är klockrent i mina ögon. Reeves balanserar sig igenom filmen med små marginaler. Ibland ser han så tappad bakom en vagn ut att jag undrar om han verkligen spelar. Jag har bara sett den här en gång tidigare - när den just kommit ut. Då hängde jag inte med i svängarna och fattade aldrig varför den blev så populär. Nu förstår jag det bättre och Matrix har för mig en självklar plats i 1001-boken med tanke på hur uppmärksammad den blev. Slow motionscenerna på taket med kulorna måste ju tillhöra toppskiktet av minnesvärda filmscener.

Jimmys betyg: 5-

Kommentar: Den kodade inledningen är en klassiker. Vilka har inte haft den som skärmsläckare på datorn vid något tillfälle? Resten av filmen är ett episkt äventyr ackompanjerat av pulserande industrirock vars främsta behållning är på det sätt den triggar igång fantasin om vad som är verkligt och inte. Filmen kombinerar old fashioned sci-fi och classic film noir med tydliga inslag av asiatiska kampsportfilmer kryddat med mängder av sagoinfluenser från exempelvis Trollkarlen från OZ, Alice i Underlandet och Bibeln. Matrix slog mig lika kraftfullt som den samtida Fight Club med sina populärfilosofiska och kvasiintellektuella teman. Båda filmerna föranledde ändlösa diskussioner om verklighetens beskaffenhet på ett sätt som inte är i närheten av andra filmer. Bröderna Wachowski spar inte på specialeffekterna. Slo-mo-scenerna är oerhört imponerande men tyvärr blir det lite väl mycket effektsökeri emellanåt. Filmen har haft en enorm påverkan på mig och trots att jag tappar fokus mer än en gång så är det ändå en milstolpe i min personliga filmhistoria.

No comments: