Sunday, November 16, 2008

Nr 67: Old Boy - Hämnden

Originaltitel: Oldboy (2003) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert på Banana Bungalows, Khao Lak, Thailand.

Roberts betyg: 4-

Kommentar: Myran ur armen – Andalusiska hunden. Slingrande bläckfisk äts levande. Vivaldis sprudlande årstid vid tandtortyr. Fight club med kniven i ryggen; slagsmålsscenen i gränden. Spegelscener, fönster, glassplitter. Inklippskryddor – webkameror, fotografier, övervakningsmonitorer. Hypnos. Ansiktssplit - en Personapassning. Klipper av tungan för att slippa berätta – Oidipus. Måste se igen för att förstå nånting överhuvudtaget.


Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Då ska vi se. Några veckor sedan jag såg den men jag minns ändå att jag gillade den. Det är en modern saga, en psykolgisk katt-och-råtta-lek varvat med snyggt koreograferade slagsmålsscener a´la tv-spel, incestuösa överaskningseffekter och perversa hämndbegär. Filmen bygger på japansk mangaserie och handlar om en man som berövas sin frihet men släpps lös efter 15 år med ledtrådar som ska leda honom till kidnapparen och samtidigt ge honom svaret på varför han suttit inspärrad. Den skruvar sig flera varv runt sin egen axel och jag stirrar oförstående genom hela filmen men tror till slut att jag får ihop det. Old Boy är ett mustigt hopkok av klassiska berättelser kryddad med mängder av våld. Och några bläckfiskar.

No comments: