Friday, August 22, 2008

nr 57: Prizzis Heder

Originaltitel: Prizzi's Honor (1985) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Kanal 9 hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 1+

Kommentar: En av de absolut sämsta filmerna hittills. Det känns oerhört konstigt att se Nicholson så dålig, det är som att vara i en mild mardröm som vägrar avslutas. Jag sitter och kollar på en film och verkligen längtar efter reklampauserna - trots att dessa gör att plågan blir längre. Det är maffiakretsar, kontraktsmord och en kärlekshistoria men det känns så fattigt, så tunt, så nästan outhärdligt. Dessutom är det tydligen meningen att det ska vara en komedi. En svart komedi. Svart kan jag hålla med om. Det enda som är bra är att slutet är precis så fantastiskt dåligt som det måste vara och att det är förhållandevis kort. Att den här filmen nominerades till åtta Oscar är för mig en större gåta än livet självt. Usch.

Jimmys betyg: 1

Kommentar: Den här filmen är så dålig så det gör ont. I ögonen, i huvudet, i magen, i lederna. Hela kroppen värker. Vore det inte för reklampauserna hade jag nog gett upp. De blir filmens räddning. Jag vet ärligt talat inte varför jag inte ger filmen det absolut lägsta betyg som finns (1-). Kanske för att jag någonstans lång inuti ändå tror att det finns en liten detalj som är värd ett snäpp upp på betygskalan. Kanske är det när Maerose (spelad av Anjelica Huston som helt oförståeligt fick en Oscar för bästa biroll)) ligger påklädd på den orientaliska mattan med dammsugarblick och föreslår Charley Partanna (Jack Nicholson) sexuella aktiviteter varpå han svarar "Mama Mia!" med italiensk maffibrytning. Där har ni nivån på den här filmen. Fy fan.

2 comments:

Henrik P said...

Haha, fantastiskt! Måste nästan se den bara för att ha sett en så dålig film...

Robert said...

Jag måste se om den för att undersöka om den verkligen är så dålig. När vi såg en Cassavettes på Gotland - minns inte vad den heter nu - så tyckte jag den sög, men sen såg jag om den ett tag senare och tyckte den var riktigt bra. Kanske samma sak med denna?